Hoe kunnen kleine telefoonaanbieders goedkoper zijn?
In de zoektocht naar een nieuw telefoonabonnement, stuit je – als je tenminste een grondige zoektocht doet – op een breed aanbod van providers met aanbiedingen voor abonnementen. Daarbij kan het opvallen dat de prijzen redelijk uiteen kunnen lopen, waarbij dan vervolgens doorgaans weer opvalt dat de grote, bekende providers vaak duurder zijn dan andere, kleine aanbieders. Dat terwijl ze in principe toch dezelfde dienst aanbieden: een sim only telefoonabonnement of een telefoonabonnement met hetzelfde toestel. Hoe kan het dan toch dat die kleine telefoonaanbieders vaak een stuk goedkoper kunnen zijn dan de grote providers?
Gebruik van bestaande netwerken
Kleine aanbieders van telefoonabonnementen hebben geen eigen telefoonnetwerk om diensten op te leveren. In plaats daarvan maken ze gebruik van de netwerkinfrastructuur van grotere telecommunicatiebedrijven. De kleine telefoonaanbieders sluiten inkoopovereenkomsten af om toegang te krijgen tot een van deze grote netwerken en kunnen daar hun diensten op aanbieden. Zo hebben ze zelf niet de kosten van het opzetten en onderhouden van hun eigen netwerkinfrastructuur. Het is dan ook een mythe dat je bij zo’n aanbieder slechtere ontvangst of dekking zou hebben. Met sim only van Ben zit je bijvoorbeeld ‘gewoon’ op het netwerk van T-Mobile, het netwerk met de beste dekking van alle telefoonnetwerken in Nederland.
Geen fysieke winkels
Is het je wel eens opgevallen dat je alleen van een kleine handvol telefoonaanbieders fysieke winkels tegenkomt in stadscentra of winkelcentra? Dat komt omdat kleine aanbieders daar niet in investeren. Zij focussen zich vooral op sim only en zorgen ervoor dat je gemakkelijk je telefoonabonnement online kunt regelen door er niet al te veel poespas omheen aan te bieden. Dat geeft misschien een minder luxe uitstraling, maar het draagt er wel aan bij dat men de kosten voor jou als klant lager kan houden. Zo ben je bij een kleine telefoonaanbieder vaak minder kwijt voor wat een vergelijkbaar sim only abonnement bij een grote provider zou kosten.
Lagere overheadkosten
De concurrende prijzen van kleine telefoonaanbieders hebben veel te maken met de lagere overheadkosten, oftewel de indirecte kosten die een bedrijf maakt voor ondersteunende activiteiten en bedrijfsvoering. Het niet hebben van fysieke winkels draagt daaraan bij, maar dat is niet alles. Al met al hebben de kleine providers veel minder personeel in dienst en dus minder personeelskosten en als gevolg daarvan ook kleinere kantoren. Vaak zijn daarnaast de marketingcampagnes minder duur en uitgebreid. Deze lagere operationele kosten zorgen ervoor dat de prijzen lager zijn, maar het kan ook minpunten hebben. Bijvoorbeeld dat de klantenservice een stukje schraler is dan bij een grote telefoonprovider. Maar hoe vaak maak je daar nu echt gebruik van?Je maakt dus geen offer wat betreft telefoonontvangst wanneer je kiest voor een goedkoop abonnement bij een kleine telefoonprovider, want je zit gewoon op een topnetwerk, maar voor minder geld. De veer die je laat, is dat je niet naar een fysieke winkel kunt om je abonnement af te sluiten of als je vragen hebt. Daarvoor kun je terecht op de website, of bij de klantenservice. Houd er wel rekening mee dat die klantenservice niet zo uitgebreid zal zijn als bij een grote telefoonprovider en dat je wellicht langer moet wachten voordat je geholpen wordt. Maar daar betaal je dan ook maandelijks minder door voor je sim only abonnement of telefoonabonnement met toestel, want dat bieden de meeste goedkope aanbieders ook op wat kleinere schaal aan.