BusinessOndernemen

Problemen op de werkvloer kan je het beste zo oplossen

Een fijne sfeer op werk is essentieel voor een productieve werkomgeving. Toch komt het wel eens voor dat er een conflict ontstaat. Hoe ga je om met onvoorziene problemen op de werkvloer? Met deze tips sta je sterker in je schoenen. Bijvoorbeeld door een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp’ers af te sluiten waarbij je gedekt bent voor schade tijdens werk, of door te leren om beter met elkaar te communiceren.

Verzeker jezelf voor schade

Of je nu zzp’er bent of een groot bedrijf hebt, als ondernemer ben je aansprakelijk voor de schade die jij of één van je werknemers tijdens werktijd veroorzaakt. Een werknemer kan bijvoorbeeld per ongeluk de spullen beschadigen van een opdrachtgever. Of jouw bedrijf wordt slachtoffer van cybercrime door een datalek. Al deze risico’s kunnen zorgen voor torenhoge kosten, zeker wanneer er juridische hulp aan te pas komt.

Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van een goede verzekeringsmaatschappij als Univé voorkom je dat financiële schade jouw bedrijf in gevaar brengt. Kijk goed naar de polisvoorwaarden om te zien wat er allemaal binnen de dekking van jouw specifieke aansprakelijkheidsverzekering valt. 

Ga het gesprek aan

Om een conflict op te kunnen lossen, moet het eerst erkend worden. Daarom is het belangrijk om constructief en assertief te communiceren, zodat je erachter komt wat er precies aan de hand is. Begin het gesprek door te vertellen hoe jij de situatie zelf ervaart en vermijd beschuldigingen of verwijten. Vraag vervolgens hoe de ander erin staat en zoek naar manieren om het conflict zo snel mogelijk te verhelpen. Blijf feitelijk en rustig, laat je vooral niet meevoeren door emoties.

Voorkom conflicten

Nog beter dan het oplossen van conflicten op de werkvloer is het voorkomen van conflicten. Door een sfeer van openheid en acceptatie tussen de medewerkers te creëren, kun je al een heel eind komen. Vaak ontstaan conflicten doordat mensen niet snel genoeg uitspreken wat hen dwars zit. Er heerst onvrede, waardoor de frustratie toeneemt en er uiteindelijk een conflict ontstaat. 

Moedig jouw medewerkers daarom aan om hulp te vragen wanneer het nodig is. Wees daarbij ook waakzaam voor mensen die een opvallend negatieve houding hebben of zich agressief gaan gedragen naar collega’s binnen het bedrijf. Door dit soort gedrag op tijd te ontdekken en duidelijk te maken dat het niet wordt getolereerd, voorkom je dat het tot een groter conflict leidt. Daarbij is het ook zo dat het hebben van een positieve uitstraling vaak aanstekelijk werkt. Dus hoe positiever jij je opstelt, hoe meer anderen dit ook zullen oppikken.

Verder lezen?

Back to top button