OntwikkelingBusinessEconomieOndernemenSelf developmentSoftwareTech

Uitgelicht: wanneer is het verstandig om een kennismanagement systeem te overwegen?

Kennismanagement is een proces dat bedrijven helpt voordeel te halen uit bedrijfsgegevens, intellectueel kapitaal en beschikbare technologieën. Informatie genereert immers veel waarde voor bedrijven. Door de digitale transformatie en de voortdurende technologische evolutie is dit punt echter uitgegroeid tot een echte troef voor bedrijven. 

Kennis- en innovatiemanagement in bedrijven is essentieel voor organisaties die hun ideeën willen omzetten in waarde voor hun producten en diensten. Dit is altijd gebaseerd op de informatie die tijdens elke stap van de productieve routine is verzameld. Maar hoe moet men dit begrip interpreteren en toepassen? Wij weten dat kennismanagement een complex onderwerp kan zijn om te begrijpen. Lees daarom dit artikel verder en kom alles te weten over dit onderwerp! 

Wat is kennismanagement?

Kennismanagement is een instrument of proces dat helpt bij het creëren, beheren, toegankelijk maken en delen van informatie binnen een organisatie. Het is iets dat deel moet uitmaken van jouw documentatie (handleidingen, richtlijnen, lijsten, databases, memo’s en dossiers), maar ook van de mentaliteit van jouw team, dat verantwoordelijk is voor de ervaring die de bedrijfsprocessen zal verbeteren.  

Wanneer er goed gebruik van wordt gemaakt, kan het een onderscheidende factor zijn voor het succes van een bedrijf. Het is een soort aanpak die een onderneming gebruikt om haar doelstellingen te bereiken en zich te onderscheiden van de concurrentie. 

Met andere woorden, het is een koers, strategie of process die de hele onderneming (van administratie tot productie) bestrijkt en erop gericht is bedrijfsinformatie om te zetten in waardevolle inzichten voor de continuïteit, verbetering en groei van de onderneming. 

Hoe kan technologie helpen bij het kennismanagement proces?

Digitale transformatie is een beweging die de markt opnieuw uitvindt in verschillende bedrijfssferen, zowel productief als strategisch. In het geval van kennismanagement kunnen nieuwe technologieën veel toevoegen aan de toepassing ervan. 

Een leerplatform, zoals MyCademy.com, kan op een zodanige manier werken dat de sectoren van de hele backoffice worden geïntegreerd en talloze gegevens worden verzameld en georganiseerd. Op die manier heeft het team gemakkelijker toegang tot deze informatie en kan het deze sneller verwerken tot nuttige organisatorische kennis.  

Corporate leerplatforms vergemakkelijken het volledige beheer van de directe kennis van de werknemer. Zo kan de manager een breed beeld krijgen van zijn ontwikkeling op het gebied van opleiding, tests en examens – en bovendien fungeren als een virtuele omgeving waarin de studie kan plaatsvinden, waardoor de geïnvesteerde uren worden geoptimaliseerd. 

Concurrentievoordeel

Een software die 100% van de processen van kennismanagement van de werknemers helpt, zorgt voor een hogere graad van evolutie van elk van hen. Het beschikt immers over middelen die het team helpen om hun prestaties op te volgen en om opleiding strategieën te definiëren die afgestemd zijn op hun competenties en professionele behoeften – en op de bedrijfsdoelstellingen. 

Grotere betrokkenheid van medewerkers

Ten slotte maken een virtuele leeromgeving en instrumenten die kennismanagement vergemakkelijken de communicatie doeltreffender en directer. Dit bevordert de betrokkenheid als een onmisbare factor in de organisatiecultuur van de onderneming, verbetert de resultaten en stimuleert de uitwisseling van ervaringen. 

Verder lezen?

Back to top button