Business

Hoe kun je online adverteren op een effectieve manier inzetten?



Online adverteren is het tegen betaling adverteren op een online kanaal. Aangezien het internet niet meer uit ons dagelijks leven blijkt te slaan is, is ook het belang voor online adverteren drastisch gegroeid. Advertenties zijn zeer effectieve marketinguitingen die ervoor zorgen dat een groep mensen kennis opdoet over een bedrijf, product of dienst en overgaat tot aankoop. Adverteren is een ontzettend belangrijk onderdeel van marketing.

Het is zeer effectief en kan op korte termijn zeer wenselijke resultaten verwerkelijken. Het is voor een bedrijf en/of ondernemer belangrijk om online actief te zijn. Online is de toekomst en er liggen veel kansen om een slag te slaan richting de concurrentie. Online kan er gemakkelijk een grote groepering benaderd worden. Tegelijkertijd is het mogelijk dat deze grote groep precies bestaat uit een specifieke groep mensen, zoals jongeren of bepaalde subcultuur. Dit is erg handig tijdens bijvoorbeeld een onderzoek of analyse. Maar ook tijdens het uitvoeren van advertenties en campagnes. Advertenties zijn vaak gericht op een specifieke doelgroep. Wanneer deze doelgroep met de advertentie bereikt wordt, is de kans op conversie groter. 

Search engine advertising

Search engine advertising, kortweg SEA, staat voor het adverteren op online zoekmachines. SEA is een zeer effectieve manier om bezoekers richting een website te genereren. Maar wanneer maak je gebruik van SEA? En hoe weet je dat het rendabel zal zijn? Door middel van SEA kun je als website beheerder of als bedrijf een positie boven de organische zoekresultaten bemachtigen. Er hoeft waarschijnlijk niet uitgelegd te worden dat SEA effectief is voor een bedrijf.

Maar hoe weet je of het ook voor jouw website interessant is om SEA te gebruiken. Vaak zie je dat kleinere bedrijven geen gebruik maken van SEA, omdat het naar hun mening niet rendabel genoeg is. Het voordeel van SEA is dat het een garantie biedt op een gewenste positionering. Hoe hoger je in de SERP wilt staan, des te hoger is de benodigde vergoeding. In tegenstelling tot SEO is SEA erg actief op de korte termijn en kan er al snel geprofiteerd worden van de positie in Google. Er hoeft geen tijd gestopt te worden in het genereren van links of het uitvoeren van andere SEO activiteiten. Vandaar dat veel bedrijven dit uitbesteden aan een SEO marketing bureau. Via SEA kan de gewenste positie kosten wat het kost bereikt worden voor een periode dat de onderneming wenst. 

Adverteren op sociale media kanalen

Naast het adverteren op Google zijn er nog diverse andere mogelijkheden om online op te adverteren. Je kunt als marketeer verschillende online campagnes opzetten om de naamsbekendheid bij de doelgroep te verbeteren. Een campagne waarin veel geadverteerd wordt kan voor bijvoorbeeld kleine bedrijven zorgen dat zij een plekje in de markt vaststellen. En dus ook een plekje in het geheugen van de doelgroep. Een andere vorm van adverteren dan SEA is het adverteren op sociale media kanalen. Ook wel een vorm van social media marketing. Sociale media is een zeer populaire vorm van het internet waar veel mensen actief zijn op verschillende kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter enzovoort.

Doordat het bereik van de kanalen zo groot is zijn de mogelijkheden talloos en kan er zeer effectief op geadverteerd worden. Een goed voorbeeld van effectieve social media marketing komt voort uit de fashion wereld. Er wordt op sociale media veel geadverteerd voor kleding, sieraden en andere vormen van fashion. De gebruikers van sociale media zijn over het algemeen jonge gebruikers. De interesse voor fashion op de platformen is behoorlijk en veel bedrijven maken hier gebruik van. Bedrijven kunnen op de kanalen zelf gebruikmaken van betaalde promoties, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Zoals het benaderen van influencers. Dit zijn populaire gebruikers van sociale media met een groot aantal volgers. Bedrijven sturen bijvoorbeeld gratis kleding op wanneer de influencer dit aan zijn volgens toont. Dit is een zeer slimme en effectieve vorm van affiliate marketing waarbij er geadverteerd wordt op sociale media.

Gebruikmaken van affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van marketing die online veel gebruikt wordt. Affiliate marketing staat letterlijk voor het adverteren in ruil voor een premie of andere vorm van vergoeding. Het eerder gegeven voorbeeld van de influencers is een zeer effectieve en veelgebruikte manier van affiliate marketing. Door middel van affiliate marketing kan er geadverteerd worden op andere kanalen om zo naamsbekendheid op te doen. In ruil voor de advertentie krijgt de adverteerder dan een klein gedeelte van de opbrengsten. Zou je graag meer willen weten over de mogelijkheden van online marketing en online adverteren? Samonlinemarketing.nl biedt informatie over alle mogelijkheden die het internet met zich meebrengt. 

Wat kun je nu met online adverteren bereiken?

Kortom, de mogelijkheden zijn oneindig. Het internet biedt talloze mogelijkheden tot effectieve advertenties. De kracht van het online adverteren is dat er snel en effectief contact gemaakt kan worden met een doelgroep. De herhaling zorgt ervoor dat je in het geheugen van de groepering terechtkomt en je merkbekendheid opbouwt. Dit is zeer belangrijk voor de branding van je merk en om de naamsbekendheid van een merk, bedrijf of product te verbeteren. 

Verder lezen?

Back to top button