BusinessOndernemenOntwikkelingPersoonlijke ontwikkeling

Belang van grafisch design

Vrijwel alles wat we zien in het dagelijks leven is ontworpen. Van de websites die we bezoeken, tot de tijdschriften die we openslaan, maar ook alle gebouwen die we in gaan en zelfs de lampen die we aan zetten. Het ontwerpen van dingen is een echt vak, waar vaak veel denkproces aan vooraf gaat. Een logo ontwerp, of een grafisch ontwerp van bijvoorbeeld een website, komt niet zomaar tot stand, daar komt aardig wat bij kijken.

Waardoor werkt een logo

Een belangrijke vraag voor een bedrijf als ze een logo uit willen kiezen is: wat maakt een logo nou eigenlijk een goed logo? Natuurlijk is dit een vraag waar niet een geheel eenduidig antwoord op bestaat. Voor ieder bedrijf zal een ander logo goed werken en bij ieder bedrijf past een bepaalde stijl. Toch zijn er wel dingen te noemen die goed werken in een logo. Zo is het belangrijk dat het logo onderscheidend is, dat het anders is dan andere logo’s en niet een 13 in een dozijn achtig iets. Daarnaast moet het praktisch en simpel zijn. Als je bijvoorbeeld een heel ingewikkeld logo maakt, dat erg groot is, dan zal het moeilijk te onthouden zijn en ook moeilijker te drukken op plekken waar het maar klein afgebeeld moet worden. 

Identiteit dragen

Een logo moet daarnaast de uitstraling van een bedrijf met zich mee dragen. Neem het logo van Twitter. Dat logo is erg simplistisch en geeft een hele simpele weergave van een vogel weer. Toch zit er veel denkproces achter en is het niet zo simpel als het op het eerste oog lijkt en is het in feite opgebouwd uit allemaal cirkels. Op deze manier wil Twitter uitstralen dat zij een bedrijf zijn dat dingen op een simpele doch geraffineerde manier aanpakt. Zo draagt hun logo dus zeer sterk bij aan  de uitstraling die Twitter heeft als bedrijf.

Design proces

Het ontwerpen van een logo is een heel proces. Allereerst moet je natuurlijk bepalen wat er voor logo nodig is. Daarna moet je wat onderzoek doen, zoals naar wat de industrie waarbinnen het bedrijf dat een logo zoekt werkzaam is en wat concurrenten zijn. Kijk naar de logo’s van concurrenten of vergelijkbare bedrijven. Vervolgens komt er een fase van schetsen en concepten bedenken. Bij twitter werden er bijvoorbeeld eerst duizenden vogels getekend. En dan pas komt er echt een uitgewerkt logo dat gepresenteerd kan worden en verder geoptimaliseerd.

Verder lezen?

Back to top button