Dagje weg

Hoe houd je zicht op de reserveringen in je restaurant?

Als je een restaurant hebt dan is het natuurlijk heel fijn als de zaak iedere avond vol zit. Minder fijn is het als je mensen moet laten wachten of zelfs teleurstellen. Je wilt gasten die nog even lekker willen natafelen immers ook niet wegkijken. Met een handig digitaal reserveringssysteem voor de horeca heb je altijd zicht op hoeveel mensen je kunt verwachten. Je kunt daar dan eenvoudig je planning voor de inkoop en inzet van personeel op afstemmen. Zeker op populaire avonden in het weekend is het belangrijk dat je de toestroom van gasten kunt bijbenen.

Wat doe je tegen no show bij reserveringen?

Het zal je maar gebeuren: je krijgt een reservering voor je restaurant voor een diner met 10 gasten. Je zorgt voor extra personeel zodat je alle gasten vlot kunt bedienen, maar als het tijdstip waarop het gezelschap zou arriveren ruimschoots is verstreken en ook de telefoon niet wordt opgenomen begin je te beseffen dat je het slachtoffer bent geworden van een flauwe grap. Het zijn dit soort ervaringen waardoor restauranthouders nu zelfs al reserveringsgeld in rekening brengen wanneer iemand een tafel wil boeken. Dat werpt een drempel op voor het doen van spookreserveringen, maar prettig is het natuurlijk niet, zeker niet voor trouwe gasten.

Snelle bediening is een must

Wanneer iemand de ober seint is het zaak om hier zo snel mogelijk op te reageren. Iemand die nog een drankje wil, een nagerecht wil bestellen of wil afrekenen, wil geen kwartier wachten. Soms hebben mensen na het eten nog andere afspraken. Door de personeelstekorten in de horeca kan het gebeuren dat het allemaal net wat langer duurt. Je kunt ergernis voorkomen door een kassasysteem van Booq Solutions te gebruiken. Hierop voer je snel en overzichtelijk in wat er is besteld. Zo kan er ook vlot worden afgerekend. Er komen zelfs systemen op de markt waarbij de klant zelf invoert wat hij wil bestellen. Dit bericht wordt naar de keuken of de bar gestuurd en vervolgens hoeven eten en drankjes alleen nog maar te worden uitgeserveerd. Dit scheelt veel tijd en daardoor kun je wellicht toe met minder personeel om hetzelfde aantal mensen te bedienen.

Wat zijn de populaire avonden?

Iedere ‘horecatijger’ weet dat het vanaf donderdag drukker wordt in de horeca. Het weekend zijn de favoriete stapavonden. Het is dan ook niet voor niets dat horecazaken die kampen met personeelstekort het liefst op maandag of dinsdag de zaak sluiten als ze daardoor niet de hele week open kunnen zijn. Ook gebeurt het dat een horecagelegenheid alleen voor het diner is geopend en niet meer voor de lunch. Dit scheelt natuurlijk ook fors in inkomen. Het is dan ook een afweging die horecaondernemers niet graag maken. Zeker in de zomermaanden kost het vaak flink wat omzet als je noodgedwongen moet sluiten. Zorg dus altijd voor een goede planning zodat je op de uren dat je open bent ten volle kunt profiteren van je bezoekers.

Verder lezen?

Back to top button