Wat is een oriëntatie bron?

Je bent vast zelf, bewust of onbewust vast wel eens beïnvloed door een oriëntatie bron. Je kent het wel, je zoekt naar het beste telefoonabonnement of een nieuwe koelkost en belandt bij een soort vergelijker, zoals independer.nl of pricewise.nl. Maar wat is en doet zo’n oriëntatie bron nou eigenlijk? In dit artikel lees je hier alles over!

Oké, zie het zo

Stel, je wilt een nieuwe monitor (beeldscherm) voor bij jouw Apple Macbook pro kopen, maar je hebt geen idee welke monitors er zijn en waar je ze kunt halen. Dan zoek je vaak op Google naar: “Wat is de beste monitor voor een Macbook?” of iets dergelijks. 9 van de 10 keer beland je dan niet op webshops die dit product verkopen, maar op een zogeheten oriëntatie bron. Dit soort websites worden ook wel vergelijkers of inspiratiebronnen genoemd.

Een oriëntatie bron is een online omgeving waar jij je als consument kunt oriënteren en laten informeren over bepaalde onderwerpen.

Zo’n oriëntatie bron verbindt de consument dus met het actuele aanbod van het bedrijfsleven.

Beïnvloeden oriëntatie bronnen de markt?

Ja, maar dat is wat kort door de bocht. Ik zou het eerder stimuleren en informeren noemen dan beïnvloeden. Oriëntatie bronnen hebben grote invloed op de markt, maar doen goede research voordat ze een product of dienst aanbevelen. Deze websites hebben hun naam vaak hoog te houden en willen daarom niet geassocieerd worden met slechte producten of oplichters.

Vaak kun je aan de manier van schrijven en de opbouw van de website zelf al goed merken of de website uit is op zo veel mogelijk verkopen en omzet of het juist meer op het geven en creëren van waarde voor de gebruiker van hun platform.

Goede oriëntatiebronnen zetten kwaliteit altijd boven kwantiteit.

Een oriëntatiebron bezoeken

Wil je eens een kijkje nemen op zo’n digitale oriëntatie bron? DNOB (de Nederlandse Oriëntatie bron) is de nummer 1 oriëntatie bron van Nederland. Voor meer dan 15.000 bezoekers komen ze elke maand met super leuke content voor vrijwel elk onderwerp!

De Nederlandse Oriëntatiebron - Oriëntatie bron - DNOB

Hoe verdient een oriëntatie bron?

Natuurlijk doen dit soort platformen het niet voor niks. Nu je weet wat zo’n oriëntatie bron doet hoor ik je al denken: “Hoe komt zo’n platform aan haar geld?”, het is niet erg complex. Oriëntatie bronnen hebben vaak verschillende manieren van inkomsten. De meest voorkomende inkomstenbronnen zijn;

  1. Affiliate marketing
  2. Linkbuilding
  3. Advertenties
  4. Eigen producten

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij bedrijven hun partners belonen voor verkopen of leads die de affiliate heeft aangeleverd. De linkjes die je in de artikelen vaak tegenkomt beschikken over een unieke code die (anoniem) bijgehouden wordt zodra jij hierop klikt. Wanneer er uit dit verkeer verkopen worden gemaakt ontvangt een affiliate de afgesproken commissie van het aankoopbedrag.

Linkbuilding

Oriëntatie bronnen helpen bedrijven met linkbuilding. Linkbuilding is het genereren van kwalitatief goede links vanaf externe webpagina’s naar een specifieke website, met het doel een hogere waardering voor een zoekmachine zoals Google te behalen op voor die webpagina relevante trefwoorden.

Dit doen ze bijvoorbeeld door artikelen te publiceren op hun platform. Deze artikelen gaan over het product of de dienst. In het artikel worden subtiel een aantal linkjes geplaatst die doorverwijzen naar een andere desbetreffende website.

Advertenties

Wanneer een oriëntatie bron veel bereik heeft is het voor bedrijven erg interessant om vaste advertentieruimte te claimen op het platform. Hier wordt meestal een maandelijks vast bedrag voor afgesproken die de adverteerder de mogelijkheid geeft om voor velen gezichten naar voren te komen.

Eigen product

Soms willen oriëntatie bronnen juist zo veel mogelijk verkeer generen om je uiteindelijk naar hun eigen product te leiden. Meestal kun je dit herkennen doordat ze je in een artikel vaak dezelfde kant opsturen (bijvoorbeeld naar een webinar of gratis ebook).

Samenwerken met een oriëntatie bron

Samenwerken met een oriëntatie bron

Het is als bedrijf vaak mogelijk om samen te werken met dit soort oriëntatie bronnen. Je kunt een artikelen laten publiceren op het platform of een vaste advertentieruimte kunnen claimen, zodat je maandelijks voor velen gezichten naar voren komt.

Hopelijk is je vraag nu goed beantwoord en weet je helemaal wat een oriëntatie bron is en hoe ze te werk gaan. Mocht dit niet zo zijn of heb je nog vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact op.

Back to top button