Nieuws & economieOndernemen

Wat kost een copywriter?

Wat doet een copywriter en hoeveel kosten ze?

Artikel highlights:
  • Wat is een copywriter?
  • Waarom gebruik maken van een copywriter?
  • Wat zijn de diensten van een copywriter?
  • Wat zijn de gemiddelde tarieven van een copywriter?
  • Wat zijn de kosten van een copywriter?
  • Conclusie

Een copywriter is een professionele tekstschrijver die zich volledig toegewijd heeft aan het schrijven van woordgebruik, zoals slogans, advertenties of webteksten. Copywriters kunnen binnen verschillende branches werken zoals reclame, marketing en public relations. Hoewel de gemiddelde prijs per uur nogal verschilt (afhankelijk van hoeveel ervaring je hebt), kan je denken aan ongeveer €25-€40 per uur. In dit artikel informeren wij jou over het copywriters vak, wat het kost en wat voor verschillende diensten een copywriter kan aanbieden.

Wat is een copywriter?

Een copywriter is een professionele tekstschrijver die zich volledig heeft geconcentreerd op woordgebruik, zoals slogans, advertenties of webteksten. Copywriters kunnen werken binnen verschillende branches als reclame-, marketing- en public relations. Als copywriter ben je letterlijk een verkoper op papier. Met jouw teksten wil je als copywriter mensen ervan overtuigen wat je hebt te verkopen. Bovendien wil je dat je het bedrijf waarmee je samenwerkt gaat groeien, dus maakt een copywriter ook gebruikt van externe SEO-tools.

Waarom gebruik maken van een copywriter?

De taal is belangrijk. Een copywriter weet hoe je het beste over jezelf kunt communiceren en zorgt dat mensen aan je denken wanneer ze dit soort producten of diensten nodig hebben. Bovendien kun jij je tijd en focus spenderen aan andere belangrijke dingen voor je bedrijf. Dus ideaal voor wanneer je eigenlijk geen tijd hebt, dan is het gebruik maken van een copywriter perfect.  

Wat zijn de diensten van een copywriter?

Een copywriter heeft verschillende diensten die hij of zij kan geven. Zo gaat iedere copywriter anders om met hun vakkenpakket. De één is net wat meer gespecialiseerd in de online marketing wereld of de ander is net wat meer gespecialiseerd in de taal waarin ze schrijven. Maar over het algemeen zijn die diensten van een copywriter:

  • Het schrijven van teksten voor websites, blogs of andere marketingmaterialen.
  • Het bewaken van de content op social media zoals Facebook en Twitter. Ook is het mogelijk om je aanbod als copywriter hiermee uit te breiden
  • Het schrijven van SEO geoptimaliseerde webteksten.
  • Het uitvoeren van een SEO onderzoek en opmaken van SEO-rapport
  • Herschrijven van teksten

Wat zijn de gemiddelde tarieven van een copywriter?

Het gemiddelde tarief van een copywriter ligt tussen de 65 en 85 euro per uur, afhankelijk van de dienst die je afneemt. Een goede schrijver kan ongeveer 12-15 pagina’s per dag produceren, afhankelijk van hoe complex het materiaal is. Je moet hierbij wel aan dat de copywriter ook voor een groot deel onderzoek moet voeren naar jouw vakgebied of hetgeen waar jij de opdracht aan geeft. Het gebruiken van een copywriter is ontzettend handig, dus het geld wat je investeert in een gespecialiseerde tekstschrijver, zal met verloop van tijd goed terug verdiend worden.

Wat zijn de kosten van een copywriter?

De kosten voor een copywriter zijn erg afhankelijk van hetgeen je nodig hebt. Je kan eenvoudige en snelle teksten laten maken, of juist complexe onderwerpen die vaak maandenlang in beslag nemen. Uiteraard variëren de prijzen zodra je weet wat voor teksten je nodig hebt. Bovendien hoef je je geen zorgen te maken om indeling, interpunctie en grammatica van de teksten die je krijgt aangeleverd. Een copywriter weet precies wat hij of zij moet doen, om ervoor te zorgen dat alles tot in de puntjes wordt verzorgt.

De kosten kunnen relatief goedkoop zijn, dus rond de 80 euro, maar ook duurder afhankelijk van het aantal teksten, de grootte en de complexiteit. Maar in return krijg je ook een goede basis in de Google rankings, meer interactie van klanten en een professioneel uitziende website, reclame advertentie of zakelijk E-mail bericht.

Meer duidelijkheid over de copywriter?

Wij hopen dat je nu meer te weten bent gekomen over de werkzaamheden van een copywriter. Heb je dus weinig tijd, geen zin of genoeg kennis om veel aandacht te leggen aan je teksten? Overweeg dan om een copywriter in te schakelen. Een copywriter heeft een liefde ontwikkeld voor het schrijven, gecombineerd met het optimaliseren van een webpagina, website of reclame advertentie. Benieuwd naar wat voor diensten een copywriter allemaal heeft, begin dan met researchen naar verschillende copywrite bedrijven.

Verder lezen?

Back to top button