OndernemenNieuws & economie

6 praktische tips om beter te presteren met jouw website

Artikel highlights:
  • Responsive design
  • Een goede navigatie
  • Layout van de website
  • Werk met afbeeldingen en video's
  • Kijk vanuit het perspectief van de gebruiker
  • Zorg voor relevante content

In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat er een aantal cruciale regels van toepassing zijn wanneer jij online beter wilt presteren met jouw bedrijf. Vandaag deel ik 6 praktische tips met jou om betere resultaten te behalen met jouw website. Dus ben jij geïnteresseerd en wil jij meer resultaat behalen met jouw website? Let dan even goed op!

1. Responsive design

De eerste is responsive design. Dit wordt met de dag belangrijker! Responsive design betekend simpelweg dat een website functioneel en beschikbaar moet zijn op alle apparaten. Denk hierbij aan telefoon, tablet of desktop. Van groot tot klein, een website moet gewoon goed functioneren op wat voor device dan ook. De verhouding van mobiel op desktop is inmiddels ongeveer 70/30. Dit houdt in dat meer dan 70% van alle website gebruikers zich op zijn of haar mobiel bevindt tijdens hun bezoek. Meestal gaan webdesigner de fout in door een website voor de desktop te bouwen en optimaliseren. Wanneer jij dat doet en geen rekening houd met de bezoekers op de mobiele apparaten, dan ga je daar geheid de fout in. Dan loop je veel klanten en conversie mis, maar dat wil je natuurlijk niet.

Stel jezelf eens voor dat je op je mobiel een website bezoekt en je helemaal moet inzoomen, omdat de letters te klein zijn of het helemaal niet lekker gepositioneerd is. Dan haak je af, toch? Ik wel! En ik weet dan de meesten dat ook doen.

Dus zorg ervoor dat je jouw website op alle apparaten optimaliseert!

2. Een goede navigatie

Een navigatie is een van de belangrijkste dingen op een website. Met een goede navigatie stippel jij de weg voor de bezoeker namelijk al helemaal uit. De gebruiker wil het zo makkelijk mogelijk hebben, dus zorg er dan ook voor dat je de menubalk (navigatie) ook strak bovenaan zet. Net als op elke andere website. Stop deze niet op gekke plekken, want anders kan dit voor onduidelijkheid zorgen bij de gebruiker.

Daarbij is het belangrijk dat je de belangrijkste pagina’s in jouw navigatie verwerkt. Op deze manier vindt de gebruiker hoogstwaarschijnlijk direct waar hij of zij naar op zoek is. Hiermee zorg je voor een betere ervaring en komt de gebruiker eerder bij het gewenste resultaat wat jij wilt gaan behalen.

Dus een goede navigatie is onmisbaar op jouw website en speelt een belangrijke rol bij het behalen van online resultaten.

3. Layout van de website

De layout, de inrichting van jouw website. Naast dat jouw website op alle apparaten functioneel is, moet je natuurlijk ook goed letten op de vormgeving en positionering van de elementen. Het is ook psychologisch bewezen dat een afbeelding beter links kan staan en tekst beter rechts. Dit heeft namelijk met je brein te maken, maar ga ik in dit blog niet te diep op in. Kortom, vormgeving, uitstraling en positionering heeft wel degelijk invloed op de beleving van jouw gebruiker.

6 praktische tips om beter te presteren met jouw website

4. Werk met afbeeldingen en video’s

Ga niet alleen maar lappen tekst op je website zetten, maar werk ook veel met afbeeldingen en video’s. Je kunt je er vast ook zelf wel in verplaatsen. Gebruikers hebben vaak niet lang de tijd, al helemaal nu het gebruik op mobiel zo erg toeneemt. Mensen zijn erg snel op zoek naar hetgeen wat ze hopen te vinden en hebben dan geen zin om lappen tekst door te gaan scannen. Om hun aandacht te trekken, moet je gewoon gebruik maken van afbeeldingen of video’s. Want een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden tegelijk. Als jij een afbeelding of video bekijkt, krijg je daar vaak al een heel gevoel bij.

“Een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden, terwijl een video weer meer zegt dan 1000 afbeeldingen.”

– Thom Défilet, eigenaar 4yourbrand

Het kan dus heel gunstig zijn om afbeeldingen of video’s te gebruiken wanneer jij jouw boodschap beter over wilt brengen. Als jij de aandacht van de bezoeker nog niet hebt, heeft diegene geen zin om tussen alle content die er tegenwoordig al is jouw lappen tekst te gaan lezen. Pak zijn of haar aandacht met goede en krachtige afbeeldingen en/of video’s!

Extra tip: Daarbij is het wel belangrijk dat je afbeeldingen en video’s met een niet al te grote bestandsgrote gebruikt op jouw website. Wanneer je dit wel doet gaat het erg lang duren voordat de browser van de bezoeker deze afbeeldingen inlaad waardoor de laadtijd van jouw website slechter wordt. Dit vind zowel Google (SEO, zoekmachines) als de gebruikers niet fijn.

5. Kijk vanuit het perspectief van de gebruiker

Dit puntje kan nog wel eens de belangrijkste zijn. Tijdens de realisatie of optimalisatie van jouw website is het echt cruciaal dat je dit doet vanuit het oogpunt (perspectief) van de gebruiker. Vaak maken ondernemers en webdesigners iets wat ze zelf heel mooi vinden, maar vergeten waar ze het voor maken. Wanneer jij niet inspeelt op de echte behoeftes van de gebruiker en alleen maar gelooft in jouw eigen ideetje, dan gaat die boodschap niet goed overkomen.

Dus verplaats je in de gebruiker om het resultaat te behalen die jij wilt behalen. Uiteindelijk gaat het er niet om dat jij jouw website begrijpt, maar de gebruiker. Stippel de weg uit en maak het zo makkelijk mogelijk.

6. Zorg voor relevante content

Wanneer jij alle bovenstaande punten hebt doorgevoerd mist er nog maar één echt puntje van belang. Dat is relevante content. Want wanneer jouw website gebruikersvriendelijk, responsive, duidelijk, mooi en strak is, is het natuurlijk nog belangrijker dat jij de gebruiker ook de waarde en content geeft waar hij of zij naar opzoek was. Als jij een website hebt die planten verkoopt en je gaat opeens over basketbal praten dan ziet Google (en ook jouw gebruikers) dat je niet consistent bent in het overbrengen van jouw boodschap.

Het is erg belangrijk dat je inspeelt op de zoekopdracht van de gebruiker en natuurlijk het antwoord waar zij naar op zoek zijn. Dus ik zal dan ook altijd aanraden om jouw website consistent van nieuwe waarde en content te voorzien, zodat dat voor zowel jouw SEO-waarde als voor jouw potentiële klanten en gebruikers relevant is.

Beter presteren met jouw website

Kort waren dit de 6 belangrijkste tips om betere resultaten te behalen met jouw website. Ik denk zeker dat als je deze toepast je al heel erg ver kunt komen! Mocht je nog meer informatie nodig hebben, dan heb ik nog een ebook met meer dan 50 extra tips en tricks:

Verder lezen?

Back to top button