Computer & ICTOntwikkelingSoftwareTech

Vinden zoekmachines jouw site wel relevant?

Als je voor het eerst een website gaat bouwen, of iemand anders dat laat doen, dan zijn er vast heel veel dingen waar je rekening mee wilt houden. Voor veel mensen geldt dat zij vooral vanuit zichzelf denken; wat vinden zij belangrijk dat er op de site komt, wat willen zij vertellen?

Al snel zal je leren dat dit niet per se de beste manier van denken is. Het gaat er niet zo zeer om wat jij graag wilt vertellen, om wat jij vindt dat belangrijk is. Het gaat erom waar je bezoekers op zitten te wachten, wat zij graag zouden zien. Daarnaast is er echter nog een heel belangrijke factor waar je rekening mee zal moeten houden: de zoekmachines. Want ook al vinden bezoekers dat wat er op jouw site vindt wel belangrijk en relevant, als zij er door de zoekmachines niet op worden gewezen is de kans klein dat ze ook echt op je site gaan belanden.

We gebruiken ze allemaal

Er is in Nederland bijna niemand die nog nooit een zoekmachine gebruikt heeft. Sterker nog: de kans is groot dat ook jij er wekelijks of zelfs dagelijks gebruik van maakt. Steeds vaker gaat dat zonder dat je dat heel bewust doet. Moest je in de begindagen nog heel bewust naar de homepagina van een zoekmachine gaan, door deze in je browser in te typen, om vervolgens je zoekopdracht in te geven, is het nu vaak de adresbalk van je browser die als zoekmachine dient. We typen nog zelden een hele URL in, een woord of combinatie van woorden in de adresbalk, en we krijgen vanzelf een lijst met resultaten te zien.

Zo vanzelf als het lijkt te gaan, gaat dat natuurlijk niet. Zoekmachines krijgen continue een bijna ontelbare hoeveelheid zoekopdrachten doorgespeeld, en moeten iedereen van een relevante lijst met resultaten voorzien. Een monsterklus, waar zij niet alleen heel grote servers, maar ook duidelijke algoritmes voor nodig hebben. Deze bepalen welke resultaten voor welke bezoeker en bij welke zoekterm het meest relevant zijn. Wil je dat jouw website hoog in de resultaten wordt getoond, en dat is bijna onmisbaar als je veel bezoekers wilt, dan zal je er dus voor moeten zorgen dat de zoekmachines je serieus nemen.

Hoe pak je dat aan?

Je site relevant maken voor zoekmachines is makkelijker gezegd dan gedaan, en er zijn dan ook heel veel experts die zich in de dagelijks veranderende algoritmes verdiepen. Duidelijk is wel dat linkbuilding er een belangrijke rol in speelt. Wordt er vanaf een andere site naar die van jou gelinkt, zeker als het om een specifiek onderwerp gaat, dan nemen zoekmachines dit mee in hun ‘beoordeling’ en zullen ze je site eerder als relevant beschouwen. Je linkbuilding uitbesteden aan experts is vaak verstandig, want het is nogal een precies klusje dat veel onderzoek en expertise vereist. Pak je het verkeerd aan, met de verkeerde linkjes op de verkeerde plekken, kan het zelfs een averechts effect hebben. Laat je hierover dus goed informeren, en besteed liever iets meer aan een goede strategie, dan dat je met slechte resultaten zit opgescheept.

Verder lezen?

Back to top button