Ondernemen

Je eigen bedrijf opstarten

Wanneer je je eigen bedrijfje wilt opstarten, zijn er een heleboel zaken waar je aan moet denken of een keuze in moet maken. In dit artikel helpen we je hierbij en benoemen we zaken die vaak worden vergeten door beginnende ondernemers.

Eerst denken, dan doen

Een goed begin is het halve werk. Begin met het opstellen van een ondernemingsplan. Hierin beschrijf je al je plannen met betrekking tot het bedrijf en wat dit allemaal gaat kosten. Hiermee krijg je inzicht in alle kosten die het bedrijf met zich meebrengen. Hierbij is het ook belangrijk om marktonderzoek te doen. Hoe haalbaar zijn de plannen voor je eigen bedrijf nu eigenlijk? Hoeveel concurrentie zou je hebben en hoe ziet de doelgroep eruit? Daarna bedenk je een leuke en unieke bedrijfsnaam. Op de website van de Kamer van Koophandel kun je uitzoeken of de naam die je bedacht nog niet wordt gebruikt door een andere ondernemer. Met deze bedrijfsnaam en je gegevens kun je je inschrijven bij de KvK; je bedrijf is begonnen!

Behoud orde en overzicht

Hoera, je bent je eigen bedrijf gestart! Afhankelijk van het soort bedrijf heb je wellicht al spullen en materialen ingekocht. Een veel gemaakte beginnersfout is het niet ordenen van deze materialen. In het begin zal het wellicht nog niet zo druk zijn, maar het is belangrijk om van begin af aan orde en overzicht te bewaren. Een goede oplossing hiervoor is het aanschaffen van kunststof stapelbakken. Je hebt deze stapelbakken in tal van afmetingen en kleuren. Je kunt hier heel handig al je materialen in opbergen en zelfs vervoeren. Doordat je de bakken makkelijk kunt opstapelen, scheelt dit weer ruimte. 

Marketing

Een belangrijk onderdeel voor je eigen bedrijf is natuurlijk de marketing. Hoe beter jouw bedrijf onder de aandacht komt bij (potentiële) klanten, hoe groter de kans op succes is. Een website of webshop kan hierbij helpen. Je kunt hiermee al je diensten en/of producten overzichtelijk presenteren aan de klant. Zij kunnen rustig alles bekijken en eventueel meteen een aankoop doen of bestelling plaatsen. Een goede marketingstrategie bepaalt mede het succes van je bedrijf. Je vergaart kennis over de behoeften van je klanten en kunt hier beter op inspelen. Hoe bekender je bedrijf is, hoe meer klanten. 

Richt je werkplek in

Of je je nu door andere bedrijven laat inhuren of zelfgemaakte producten verkoopt; een eigen werkplekje is belangrijk. Hier staan alle spullen die jij nodig hebt om je bedrijf te runnen overzichtelijk bij elkaar. Denk aan alle mappen met het papierwerk van jouw administratie, maar ook aan een computer, een printer, verpakkingsmaterialen en de producten zelf. Een fijne en overzichtelijke werkplek zorgt ervoor dat het in je hoofd ook overzichtelijk blijft. Je hebt alles op één plek, waardoor je ook regelmatig de voorraden bij kunt houden. 

Maak je eigen bedrijf ook echt eigen

Het wordt tijd voor je eerste klus of bestelling. Om jezelf te representeren kun je denken aan mooie werkkleding of visitekaartjes. Wanneer je je laat inhuren door andere bedrijven, is representatieve werkkleding enorm belangrijk. Dit hoeft helemaal niet veel te zijn, maar een polo of T-shirt met je eigen logo kan al voldoende zijn om het persoonlijk te maken. Dit is natuurlijk afhankelijk van het type bedrijf. Wanneer je vooral vanuit huis je bedrijf runt en bestellingen inpakt en verstuurt, is het leuk om verpakkingsmaterialen met je eigen logo te gebruiken. Hiermee wordt je bedrijf één mooi geheel. Leg bijvoorbeeld ook een leuk handgeschreven kaartje met je eigen logo in het pakketje voor een persoonlijke touch. 

Verder lezen?

Back to top button