Ondernemen

Zo bouw je een klantvriendelijke webshop

Je producten online verkopen kan heel lucratief zijn. Steeds meer mensen winkelen online omdat ze dat een stuk makkelijker vinden dan de stad in gaan of naar een andere stad reizen om daar te gaan shoppen. Daarom bieden steeds meer winkels hun producten (ook) online aan. Een webshop bouwen is een stukje ingewikkelder dan een ‘gewone’ website waar je je bedrijf presenteert. Klanten moeten immers ook kunnen afrekenen en de informatie over je producten, zoals voorraadstatus, moet snel en gemakkelijk kunnen worden aangepast.

Schakel een professional in

Het is vaak het handigst om een professional in te schakelen voor het bouwen van een webwinkel. Bij het bedrijf Solvisoft hebben ze hier ruime ervaring mee. Voordat de webshop wordt opgezet moet er een gedegen plan liggen. Hoe gaat de website eruit zien? Welke producten worden aangeboden? Welke categorieën moeten er komen en hoe wordt de opbouw van het menu? Pas als er een antwoord is op die vragen kan de website worden ontworpen. De rol van de opdrachtgever is om duidelijke en volledige informatie te verstrekken zodat deze kan worden verwerkt bij het maken van de website. Voor het schrijven van productteksten kun je gebruik maken van een tekstbureau. Het is ook mogelijk om hier een AI programma voor te gebruiken, maar dan loop je een groot risico dat de teksten niet uniek genoeg zijn om je te onderscheiden van andere webwinkels die dezelfde producten aanbieden. AI haalt zijn informatie immers uitsluitend van het internet.

Wanneer kan je webshop online?

Je webshop kan online als alles naar behoren werkt. Het is dus aan te raden om dit te testen. Kan een klant een artikel in het virtuele winkelmandje leggen en kan er veilig worden betaald? Of je betalingsverkeer veilig gebeurt kun je eventueel laten controleren door een zogenaamde ethisch hacker. Die kan proberen om gegevens van klanten te bemachtigen via je webshop. Als dat lukt zal hij aantonen waar het lek zit zodat er aanpassingen kunnen worden gedaan om problemen te voorkomen. Met behulp van een goed product information management systeem kun je er vervolgens voor zorgen dat de informatie over je producten altijd actueel en volledig is.

Zorg dat je website aansluit bij je doelgroep

Het is belangrijk dat je doelgroep zich thuis voelt in je webwinkel. Dat betekent dat de sfeer moet aansluiten bij de mensen die je wilt bereiken. Een webshop voor hulpmiddelen voor ouderen heeft een heel andere uitstraling dan een winkel met kleding voor jongeren, om maar eens twee uitersten te noemen. Een ervaren webshop bouwer kan je hier zeker bij adviseren wat de beste keuzes zijn voor jouw webwinkel. Als de webshop eenmaal online is, is het belangrijk om op de juiste manier reclame te maken zodat meer mensen je shop bezoeken en hopelijk ook een aankoop doen. Vooral het vasthouden van de belangstelling is heel belangrijk bij webshop bezoek.

Verder lezen?

Back to top button