Drukwerk in verschillende sectoren
Festivals
Bij een festival komt heel veel drukwerk kijken. Festivalorganisaties hangen posters op in steden of laten een spandoek drukken en hangen deze op drukke plekken. Dit soort drukwerk is voorafgaand aan het festival nodig om zo het evenement te promoten.
Maar, er is ook veel drukwerk nodig tijdens het festival. Zo krijg je op veel festivals een bandje, moeten er verschillende stages en kraampjes worden voorzien van het benodigde drukwerk. Daarnaast worden er vaak plattegronden uitgedeeld en wordt er gewerkt met muntjes die ok bedrukt moeten worden.
Bouw
Op de bouwplaats is er nooit een gebrek aan drukwerk. Drukwerk op bouwplaatsen wordt meestal promotioneel ingezet voor de opdrachtgever van de bouw. Zo wordt vaak het logo of de naam van het bedrijf dat zich bezig houdt met de bouw bedrukt op een dranghekdoek, vlaggen of andere materialen die vervolgens zichtbaar worden opgehangen.
Daarnaast worden er vaak posters uitgeprint voor op de werkvloer om zo veiligheidsprotocollen en maatregelen waar aan moet gehouden door de werknemers te delen.
Horeca
De horeca is een van de sectoren waar het meeste drukwerk gebruikt wordt. Menukaarten, servetten, bierviltjes etc. . Alles wat de klant voorgeschoteld moet voorzien worden van het logo van het restaurant om een zo persoonlijk mogelijke beleving te creëren. Dit drukwerk is natuurlijk geheel aan te passen op de allure van het restaurant. Bij een heel chique restaurant hoort dan ook chique drukwerk van een bepaalde kwaliteit. Hier volstaat een normale papieren menukaart niet maar zal er worden gewerkt met exclusieve papiersoorten.
Kledingindustrie
Een andere grote afnemer van drukwerk is de kledingindustrie. Verpakkingen, kleding en promotiemateriaal moet allemaal bedrukt worden. Vooral de laatste jaren zien we een enorme stijging in de hoeveelheid drukwerk die wordt geproduceerd voor de kledingindustrie. Dit heeft te maken met de vraag in groei naar kleding maar ook met de stijging van online bestellingen. Bij online bestellingen zitten vaak meer verpakkingen waardoor hiervan ook meer geproduceerd moest worden. Een trend die we de laatste jaren hebben zien opkomen in de drukwereld is het vloeipapier. Dit is dun papier wat om de kleding heen zit in een pakket. Dit zorgt ervoor dat de kleding beter beschermd is maar verbetert ook de beleving tijdens het uitpakken.