Ondernemen

Welke bedrijven staan hoog in de zoekresultaten

Als consument gebruik je een zoekmachine om iets op te zoeken. Het is goed om erbij stil te staan hoe de zoekresultaten te beïnvloeden zijn. Ten eerste kan een bedrijf hoog in de zoekresultaten terecht komen door gebruik te maken van Google Advertenties. Het bedrijf koopt dan als het ware voor bepaalde zoekwoorden een plekje hoog in de zoekresultaten. Consumenten zien dat doordat er bij het zoekresultaat staat dat het om een advertentie gaat. Als bedrijven hoog in de organische zoekresultaten willen staan wordt er vaak een SEO specialist ingehuurd, die de website van de bedrijven optimaliseert.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

SEO staat voor de Engelse term voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Simpel gezegd houdt het in, dat alle teksten op de website zo worden geschreven, dat robots van de zoekmachines daar gemakkelijk de belangrijkste zoektermen uit kunnen destilleren. Daarnaast wordt het verkeer naar de bedrijfswebsite door de zoekmachines in de gaten gehouden. Door middel van ingewikkelde algoritmes wordt aan de informatie op de website een relevantie toegekend. Op basis van de zoekwoorden en de relevantie  krijgt een zoekwoord een positie in de ranglijst van de zoekresultaten.

Factoren om goed te scoren

De eigen website van een bedrijf is maar voor een deel verantwoordelijk voor de positie in de zoekresultaten. Als een website goede content heeft, waar vaak door vooraanstaande websites naar wordt gelinkt, heeft dat een positief effect op de rangorde. De wijze waarop de website technisch in elkaar zit, zoals de onderliggende informatiestructuur, heeft ook invloed. Een SEO specialist houdt zich met al die aspecten bezig. Hij bepaalt eerst de belangrijkste zoekwoorden, herschrijft en herstructureert de content, en probeert vervolgens door middel van content op andere websites te stimuleren dat andere websites naar de content gaan linken.

Externe hulp inroepen

Het is voor een bedrijf niet rendabel om voor een website een eigen SEO specialist in dienst te nemen. In plaats daarvan kan er worden samengewerkt met een online marketingbureau. Samen worden de doelen in kaart gebracht. Het bureau zal daarna een strategie opstellen op basis waarvan de vindbaarheid van de website op een hogere plek in de organische zoekresultaten komt. De werkzaamheden die daarvoor moeten worden verricht zijn omvangrijk. Het kost veel tijd om het online gedrag van consumenten te analyseren en de website daar op een passende wijze op af te stemmen.

Lange termijn

Het inhuren van een marketingbureau om de organische zoekresultaten te verbeteren betekent een lange termijn investering. Als een bedrijf door betere zoekwoorden en een andere structuur hoger in de zoekresultaten staat is dat een effect dat een aantal jaren kan aanhouden. Verwacht echter niet te snel resultaat, want het duurt vaak maanden voordat er iets merkbaar is van verbeteringen van de website. Voor consumenten is het goed om zich te realiseren dat een lage positie in de zoekresultaten niet betekent dat ze met een slecht bedrijf te maken hebben, maar met een bedrijf dat niet voldoende investeert in SEO.

Verder lezen?

Geef een reactie

Back to top button