Ondernemen

Effectieve communicatie met je zakenrelaties tijdens de feestdagen

Een goede communicatie is in de zakenwereld een erg belangrijk onderdeel. Zo bouw je namelijk sterke relaties op en behoud je deze relaties. Tijdens de feestdagen krijgt communicatie een nog belangrijkere betekenis. In deze periode zorgt een effectieve communicatie voor zowel een zakelijk sterke relatie, als een onderlinge band die is gebouwd op erkenning. Bovendien legt dit de basis voor eventuele toekomstige samenwerkingen. In deze blog bespreken we de waarde van effectieve communicatie tijdens de feestdagen en op welke manieren je tijdens deze periode kunt communiceren. 

Het belang van communicatie

In de huidige zakenwereld is digitalisering een van de grootste ontwikkelingen. Terwijl het dan ook erg belangrijk is om daar als bedrijf in mee te gaan, kun je de persoonlijke communicatie soms uit het oog verliezen. Hoewel digitalisering zeker cruciaal is voor je bedrijf, is persoonlijke communicatie in sommige gevallen nog belangrijker. Je wilt namelijk dat je klanten en relaties zich gezien en gehoord voelen. Zo kun je tijdens de feestdagen handgeschreven kaartjes schrijven en opsturen, met een persoonlijke wens voor de kerst of het nieuwjaar. Dit is een goed voorbeeld van een kleine moeite, maar een groot gebaar. Tegenwoordig gaat alles online en met een persoonlijk, handgeschreven kaartje, laat je dus een goede indruk achter op je klanten en zakenrelaties. Zet er bijvoorbeeld een tekst op met daarin een verwijzing naar eerdere interacties. Dit zullen ze ongetwijfeld onthouden en door zo’n gebaar, wordt de loyaliteit vergroot. De kans op een sterke relatie wordt hier dus erg mee vergroot. 

Gepersonaliseerde kerst- en nieuwjaarswensen

Hoe leuk is het om naast een persoonlijk bericht, ook een persoonlijk geschenk te krijgen? Om in het thema te blijven kun je bijvoorbeeld kerstballen bedrukken en die, samen met de handgeschreven kaartjes, opsturen naar je klanten en/of zakelijke relaties. Een kerstbal bedrukt met het logo van jouw bedrijf is een leuk, persoonlijk en feestelijk relatiegeschenk. Zo hebben je relaties een bijzondere kerstbal die ze tijdens de feestdagen een mooi plekje in hun kerstboom kunnen geven. Op deze manier zullen ze, ook tijdens de kerst, herinnerd worden aan jouw bedrijf en dit persoonlijke gebaar. Zijn jouw klanten of relaties online zeer actief? Overweeg het dan om een persoonlijke videoboodschap op te nemen en naar ze op te sturen. Hiermee zien ze ook weer de persoon achter het bedrijf, en zullen ze zich zeer gezien en erkend voelen. Bij deze kerst- en nieuwjaarswensen is personalisatie cruciaal. Door ervoor te zorgen dat iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt, creëer je een onderlinge sterke band en stimuleer je een langdurige samenwerking. 

Klantwaardering tonen

Je klanten zijn natuurlijk erg belangrijk voor je bedrijf en daarom is het belangrijk dat je ze gewaardeerd laat voelen. De feestdagen staan natuurlijk bekend om alle cadeaus die rond die tijd worden gegeven. Vergeet hier niet aan mee te doen en stuur kerstgeschenken op naar je klanten en zakenpartners. Dit kan van alles zijn. Als je het hele jaar door al een persoonlijke communicatie hebt met je klanten en relaties, heb je vast dingen onthouden die de klant leuk of interessant vindt. Misschien heeft je klant wel een bijzondere hobby, waarvoor je een leuk geschenk kunt kopen. Cadeaus laten altijd waardering zien, maar door er een persoonlijk geschenk van te maken, laat je merken aan je klanten en relaties dat je ze kent en waardeert.

Verder lezen?

Iets voor jou?
Close
Back to top button