Ondernemen

Kennis van de klant kan een financiële instelling veel opleveren

Als financiële instelling is het belangrijk dat je het vertrouwen van je klant wint en behoudt. Je krijgt tenslotte te maken met vertrouwelijke gegevens en daar moet zorgvuldig mee worden omgegaan. Zeker grote zakelijke klanten en particulieren met een aanzienlijk vermogen zullen hun administratie niet zomaar aan iemand overdragen of advies vragen over beleggen en dergelijke. Daarvoor moet er vertrouwen zijn. De strategieën die je daarbij toepast zijn uitgewerkt en beproefd. En ze zijn beschikbaar.

Leer je klant goed kennen

Met behulp van de KYC en CDD principes leer je je klant door en door kennen. Je weet hoe hij of zij denkt en wat in dit specifieke geval de beste aanpak is. De klant moet weten wat hij wil met zijn vermogen en jij moet daarbij de juiste adviserende rol vervullen. Vaak gaat het om duizenden euro’s, soms zelfs om miljoenen. Een goede investering of een verkeerde kan het verschil maken tussen een fijn leven en een goede oude dag en een leven met grote financiële zorgen. Als een klant door jouw toedoen veel geld verliest dan betekent dat een vertrouwensbreuk die niet meer te lijmen is.

Is de financiële wereld iets voor jou?

Als je een opleiding of studie hebt gedaan in de financiële richting dan wil je die kennis natuurlijk in de praktijk brengen. Dat kan door te solliciteren op een customer due diligence vacature. In deze baan kun je al je kennis en vaardigheden kwijt. Zoals gebruikelijk in de financiële wereld is het salaris aantrekkelijk evenals de secundaire arbeidsvoorwaarden. Je hebt bovendien volop mogelijkheden om carrière te maken. Hierdoor blijft je werk ook in de toekomst interessant. En, ook niet belangrijk in deze tijd, je hoeft niet bang te zijn dat jouw werk binnen enkele jaren wordt overgenomen door AI en andere technologieën. Jouw kennis is uniek en datzelfde geldt voor de benadering van de klanten waar je voor werkt.

Hoe zal de economie zich gaan ontwikkelen?

Economen proberen altijd om te voorspellen hoe de economie zich in de komende jaren gaat ontwikkelen. De huidige tijd is erg onzeker. De hoge rente en de forse inflatie drukken hun stempel op de ontwikkeling. De huizenprijzen stijgen weer, in tegenstelling tot wat eerder nog werd gedacht. Dat zorgt ervoor dat een grote groep woningzoekenden geen huis kan vinden omdat zij deze prijzen niet kunnen betalen. De inflatie en hoge energieprijzen betekenen voor veel mensen grote zorgen over hun financiën. Stagnerende verkoop kan weer gevolgen hebben voor bedrijven die minder afzet hebben. Wat de toekomst gaat brengen moeten we afwachten. Worden er de komende jaren genoeg huizen gebouwd? Zijn er genoeg mensen beschikbaar voor cruciale beroepen zoals in de zorg en het onderwijs? En blijft er genoeg werk over voor administratief personeel en bepaalde sectoren zoals informatie en communicatie of wordt dit allemaal overgenomen door intelligente computers? De tijd zal het leren.

Verder lezen?

Back to top button